Często zadawane pytania

Sprawozdania (15)

W celu wysłania sprawozdania SP-1 należy w module Sprawozdania kliknąć na plusik znajdujący się przy okresie sprawozdawczym „Podatki (Część A)” / „Podatki (Część B)”, następnie należy ustawić się poniżej, na gałęzi „Sprawozdania”. Z tego poziomu, na pasku w górnej części okna, dostępna będzie opcja „Przygotuj do wysłania”.

Nie, bilanse mogą być utworzone jedynie w okresie sprawozdawczym, którym jest IV Kwartał.

By wyeksportować sprawozdanie do pliku PDF należy otworzyć dane sprawozdanie i przejść do podglądu wydruku. W lewym górnym rogu, obok ikonki drukarki, znajduje się opcja „Export document” / „Eksport Dokumentu”. Po wybraniu tej opcji należy wprowadzić nazwę pliku, następnie z rozwijanej listy wybrać rozszerzenie PDF (*.pdf), po czym zapisać dokument w wybranej lokalizacji.

W przypadku niektórych sprawozdań zamiast opcji „Export document” na pasku znajduje się przycisk „Zapisz”, po wybraniu którego rozwija się lista dostępnych formatów, do których można zapisać dokument. W tym przypadku wybrać należy Adobe Acrobat, po czym zatwierdzić. Następnie można wprowadzić nazwę pliku i zapisać dokument w wybranej lokalizacji.

Szanowni Państwo,
w związku z licznymi pytaniami dot. sporządzania F-Inf publikujemy link do poradnika, w którym znajdziecie Państwo wskazówki co do jego sporządzenia w systemie BeSTi@.

https://www.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=phpBB2&file=viewtopic...

Szanowni Państwo,
poniżej udostępniamy link do zasad sporządzania sprawozdania Rb-28s w 2019 r.

https://www.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=phpBB2&file=viewtopic...

Jeśli status sprawozdania pozwala na jego edycję (musi być to status „Robocze”), należy zaznaczyć cały wiersz (klikając po jego lewej stronie) i na klawiaturze wcisnąć klawisz „Delete” lub wybrać przycisk „Usuń pozycję” na górze okna.

W takiej sytuacji należy skorzystać z opcji Korekty sprawozdania.
Opis procedury znajduje się w dokumentacji użytkownika na stronie 153.

Nie należy przywracać zarchiwizowanej bazy danych!

Jeśli po weryfikacji dokumentu wystąpią błędy, które nie dotyczą Państwa jednostki, komunikaty mogą być zignorowane, o ile występują podstawy do użycia danych wartości w dokumencie.

Przykładem może być wynik weryfikacji: „Paragraf nie dotyczy danego typu jednostki. Potencjalny błąd. Zignoruj ostrzeżenie, jeśli masz podstawy do użycia tego paragrafu.” W większości są to ostrzeżenia, które nie blokują możliwości zatwierdzenia i wysłania dokumentu.

Jeśli po nadaniu wszystkich odpowiednich praw dla użytkownika nie widać sprawozdań na liście, a okres sprawozdawczy jest odebrany, to należy wejść do modułu Administracja i z drzewka nawigacji wybrać pozycję Jednostki. Następnie na liście jednostek w głównym oknie zaznaczyć swoją główną jednostkę i kliknąć na przycisk Prawa.
Zostanie wyświetlona lista użytkowników. Należy upewnić się, że dany użytkownik ma dostęp do jednostki. Jeśli nie to należy takie prawo nadać i zapisać zmiany.
Następnie należy wrócić do modułu Sprawozdania i w drzewku nawigacyjnym kliknąć prawym przyciskiem na I Kwartał. Z menu kontekstowego należy wybrać pozycję Uzupełnij sprawozdania. Spowoduje to wygenerowanie sprawozdań.

Należy sprawdzić, czy w module Administracja w gałęzi Jednostki znajduje się jednostka o typie „Rachunek, o którym mowa w art. 223 ust. 1 uofp”. Jeśli nie – należy utworzyć jednostkę o tym typie, a następnie w module Sprawozdania posłużyć się opcją „Uzupełni sprawozdania”.
Następnie należy w module Administracja w gałęzi Jednostki podświetlić daną jednostkę, przejść do zakładki Plik i wybrać opcję „Eksport do pliku XML”. Wyeksportowany plik należy przekazać jednostce organizacyjnej w celu zaczytania go w SJO BeSTii.

Należy sprawdzić, czy w module Administracja w gałęzi Jednostki znajduje się jednostka o typie „Rachunek, o którym mowa w art. 223 ust. 1 uofp”. Jeśli nie – należy zwrócić się do jednostki nadrzędnej z prośba o wygenerowanie pliku XML z dana jednostkę. Po otrzymaniu pliku należy w module Administracja ustawić się na gałęzi Jednostki, wybrać zakładkę Plik i opcję „Import z pliku XML”.

Po zaczytaniu jednostki należy w module Sprawozdania posłużyć się opcją „Uzupełnij sprawozdania”.

Należy sprawdzić, czy w module Administracja w gałęzi Jednostki znajduje się jednostka o typie „Zakład budżetowy”. Jeśli nie – należy utworzyć jednostkę o tym typie, a następnie w module Sprawozdania posłużyć się opcją „Uzupełni sprawozdania”.
Następnie należy w module Administracja w gałęzi Jednostki podświetlić daną jednostkę, przejść do zakładki Plik i wybrać opcję „Eksport do pliku XML”. Wyeksportowany plik należy przekazać jednostce organizacyjnej w celu zaczytania go w SJO BeSTii.

Należy sprawdzić, czy w module Administracja w gałęzi Jednostki znajduje się jednostka o typie „Zakład budżetowy”. Jeśli nie – należy zwrócić się do jednostki nadrzędnej z prośba o wygenerowanie pliku XML z dana jednostkę. Po otrzymaniu pliku należy w module Administracja ustawić się na gałęzi Jednostki, wybrać zakładkę Plik i opcję „Import z pliku XML”.

Po zaczytaniu jednostki należy w module Sprawozdania posłużyć się opcją „Uzupełnij sprawozdania”.

W przypadku próby otwarcia IV kwartału w systemie SJO BeSTI@ może wystąpić komunikat: „Ten okres kwartalny będzie można zainicjować dopiero po inicjalizacji wcześniejszego okresu kwartalnego”. W takiej sytuacji należy dodać okresy „Listopad MF” oraz „Grudzień MF”. Dopiero po wykonaniu tej operacji należy otworzyć okres „IV Kwartał".

Komunikat ten oznacza, że dane jednostki (np. jej nazwa, typ) w importowanym pliku XML są niezgodne z danymi jednostki wprowadzonymi w programie.

W przypadku wystąpienia tego błędu podczas wymiany danych plikami XML między programami BeSTi@ i SJO BeSTi@ należy upewnić się, że dane jednostki w module Administracja w gałęzi Jednostki są jednakowe na poziomie JST oraz JO. Przy wystąpieniu różnic konieczne będzie zaktualizowanie danych jednostki po stronie programu SJO BeSTi@.

W przypadku wystąpienia tego błędu podczas importowania dokumentów z programu zewnętrznego należy poprawić dane jednostki w rzeczonym programie tak, by były identyczne z danymi jednostki widocznymi w BeSTii / SJO BeSTii w gałęzi Jednostki. Po poprawieniu danych należy ponownie wygenerować plik XML. Dopiero, gdy dane te będą identyczne, będzie można zaimportować dokument.

Komunikacja (2)

Należy zaktualizować oba systemy do najnowszej wersji, a następnie z systemu BeSTi@ ponownie wyeksportować plik XML i zaczytać do systemu SJO BeSTi@.

W takiej sytuacji należy wysłać zgłoszenie mailowe (na adres pomoc@budzetjst.pl) zawierające:
- prośbę o odblokowanie biletu komunikacyjnego,
- powód zablokowania biletu (jeśli nie znamy przyczyny zablokowania, proszę wpisać "Powód nieznany"),
- nazwę i kod JST jednostki,
- telefon kontaktowy.

Po realizacji zgłoszenia otrzymacie Państwo e-maila zwrotnego z informacją o odblokowaniu biletu i możliwości dalszego korzystania z komunikacji.

Instalacja i administracja (15)

Instrukcja opisująca aktualizację wersji serwera SQL dostępna jest pod adresem: http://budzetjst.pl/node/650.

Z poziomu programu SJO BeSTi@ nie można edytować ani dezaktywować jednostki.

Edycja lub dezaktywacja jednostki organizacyjnej dokonywana jest w macierzystej JST w systemie BeSTi@ a następnie przekazywana do właściwej JO za pomocą pliku XML.

Aby zaimportować w SJO BeSTii plik XML przesłany przez jednostkę macierzystą należy w module Administracja ustawić się na gałęzi Jednostki, następnie z górnego menu Plik należy wybrać opcję Import z pliku XML i wskazać odpowiedni plik.

Podczas pierwszego uruchomienia programu SJO BeSTi@ konieczne jest zaimportowanie pliku licencyjnego. Jest nim plik XML zawierający dane o jednostce organizacyjnej, która będzie obsługiwana przez program. Plik z danymi jednostki powinien zostać przygotowany w systemie BeSTi@ i dostarczony przez macierzystą JST.

By wygenerować plik z danymi jednostki w programie BeSTi@ należy przejść do modułu Administracja, wybrać gałąź Jednostki i podświetlić daną jednostkę na liście. Następnym krokiem jest przejście do menu Plik, wybranie opcji Eksport do pliku XML i zapisanie pliku w wybranej lokalizacji. Tak przygotowany plik należy przekazać JO jako plik licencyjny.

Należy uruchomić program ponownie, klikając na ikonie prawym przyciskiem myszy i wybierając opcję „Uruchom jako administrator”. Następnie można normalnie zalogować się do programu, przejść do zakładki Narzędzia i wybrać opcję Pobierz aktualizacje.

Serwer lokalny:
• Procesor 1 gigaherc (GHz) 32-bitowy (x86) lub 1 GHz 64-bitowy (x64) lub szybszy (zalecane 2,4 GHz),1 GB pamięci RAM (zalecane 4 GB),
• 2,2 GB wolnej przestrzeni na dysku twardym,
• karta graficzna obsługująca rozdzielczość 800x600 w 256 kolorach (zalecane 1920x1080 16bit).
• w zależności od ilości wprowadzonych dokumentów pliki bazy mogą zwiększyć swój rozmiar o ok. 40-50% tj. o około 30-40 MB.

Stacja robocza:
• Procesor 1 gigaherc (GHz) 32-bitowy (x86) lub 1 GHz 64-bitowy (x64) lub szybszy (zalecane 2,4 GHz),
• 1 GB pamięci RAM (zalecane 2GB),
• 1 GB wolnej przestrzeni na dysku twardym,
• karta graficzna obsługująca rozdzielczość 800x600 w 256 kolorach (zalecane 1920x1080 16bit).
• klawiatura, mysz,
• system operacyjny: minimum MS Windows 7 – z zainstalowanym komponentem Microsoft .NET Framework w wersji 4.7.1

Wchodzimy na stronę Microsoft® SQL Server® 2008 R2 SP2 - Express Edition, klikamy Download, zaznaczamy na liście
SQLEXPRWTxXX_ENU.exe
(x64 dla wersji wersję 64-bitowej, a x86 dla wersji 32-bitowej wersji systemu operacyjnego) i klikamy Next.

Przed instalacją należy sprawdzić czy w systemie są zainstalowane następujące dodatki

  • Platforma Microsoft .NET Framework 3.5 Service Pack 1 (LINK)
  • Windows Installer 4.5 Redistributable (LINK)

Następnie przechodzimy do instalacji serwera SQL:

  1. Uruchamiamy pobrany pakiet instalacyjny
  2. Wybieramy opcję Installation -> New SQL Server stand-alone installation...

  3. Klikamy OK, Next, akceptujemy licencję i Next, Install, Next.
  4. Klikamy na Select All i Next.

  5. Kontynuujemy Next, Next.
  6. Ustawiamy Account Name na: ZARZĄDZANIE NT\USŁUGA SIECIOWA i oba Status Typ na Auto.

  7. Zmieniamy opcję Authentication Mode na Mixed Mode… i wpisujemy hasło dostępu do serwera (np. sjobestia).
    Uwaga: Należy je gdzieś zapisać, w przeciwnym razie ryzykujemy jego utratę (zgubienie), co uniemożliwi dostanie się na nasz serwer. Ponadto w przypadku instalacji w domenie, należy pamiętać iż hasło musi spełniać politykę bezpieczeństwa tej domeny.



    Na koniec klikamy jeszcze na Add Current User i Next.
  8. Do końca instalacji klikamy już tylko Next raz Install i na koniec Close.

Po zainstalowaniu należy umożliwić łączność poprzez protokół TCP/IP. W tym celu należy uruchomić SQL Server Configuration Manager (poprzez menu "Start -> Wszystkie Programy\Microsoft SQL Server 2008\Configuration Tools\SQL Server Configuration Manager").
W aplikacji przechodzimy na Protocols for SQLEXPRESS i zmieniamy status protokołu TCP/IP na Enable.

Po zainstalowaniu serwera należy przenieść bazę zgodnie z artykułem Przenoszenie baz danych programów korzystających z SQL

Do komunikacji zewnętrznej program korzysta z następujących serwerów:
BeSTi@:
- serwer komunikacyjny: 145.237.193.23 port 443
- Trezor: 145.237.192.10 port 443

SJO BeSTI@:
- serwer dystrybucyjny: 145.237.193.139 port 443

Oba programy:
- LiveUpdate: 80.53.156.5 port 80
- weryfikacja podpisów: 89.25.206.68 port 80

Podczas próby połączenia do serwera SQL otrzymuje komunikat: „Uzyskano połączenie ze zdalnym komputerem jednak nie odnaleziono na nim podanej instancji SQL serwera”.
W celu wyeliminowania możliwości blokady przez program typu firewall lub antywirus, należy próbnie wyłączyć ww. programy oraz sprawdzić połączenie. Jeżeli to nie rozwiąże problemu, możliwe, że serwer SQL uruchomiony jest na innym niż standardowym porcie. Niestandardowy port wprowadzamy w polu nazwy serwera w formacie: nazwa_serwera,numer_portu. Np. SerwerSQL,1152. Można także zamiast nazwy komputera wprowadzić jego IP w takim samym formacie np. 192.168.1.10,1152.

Przenoszenie baz danych programów korzystających z SQL
Jeżeli zamierzamy przenieść bazę danych SQL, najlepiej zacząć od instalacji programu wraz z serwerem SQL na nowym komputerze.
Do stworzenia kopii i jej przywrócenia zalecamy użyć darmowej aplikacji Microsoftu do zarządzania bazami - SQL Server Management Studio.

Microsoft SQL Server Management Studio Express dostępny jest do ściągnięcia ze strony:
http://download.microsoft.com/download/4/2/A/42A5A62F-9290-45CB-84CF-6A4...

Aby wykonać kopię zapasową baz danych, wykonaj następujące kroki:

Kliknij przycisk Start, wskaż polecenie Wszystkie programy, wskaż polecenie Microsoft SQL Server, a następnie kliknij polecenie SQL Server Management Studio.
W programie SQL Server Management Studio kliknij serwer na liście Server name, a następnie kliknij przycisk Connect.
Rozwiń folder Databases.
Kliknij prawym przyciskiem myszy na jedną z baz danych, wskaż polecenie Tasks, a następnie kliknij polecenie Back Up.
Na liście Backup type zaznacz pozycję Full, a następnie kliknij przycisk Add w sekcji Lokalizacja docelowa.
W oknie dialogowym Select Backup Destination kliknij przycisk (...).
W oknie dialogowym Locate Database Files wprowadź nazwę pliku kopii zapasowej, a następnie kliknij przycisk OK.
Klikaj przycisk OK aż do zamknięcia wszystkich okien dialogowych. Zostanie wyświetlony komunikat informujący o pomyślnym wykonaniu kopii zapasowe.

Przenieś pliki kopii zapasowych utworzone w kroku 1 do nowego wystąpienia programu SQL Server.
Utwórz bazę danych, w której będą przechowywane pliki kopii zapasowych. Aby to zrobić, wykonaj następujące kroki:
Uruchom program SQL Server Management Studio.
Rozwiń folder Databases.
Kliknij prawym przyciskiem myszy folder Databases. Następnie kliknij polecenie New Database.
Wprowadź nazwę dla bazy danych. Na przykład wpisz sputnikEDG (dla programu Ewidencja Działalności Gospodarczej.
Kliknij przycisk OK.

Ważne: Należy korzystać z tej samej składni nazw, która była używana w odniesieniu do oryginalnego wystąpienia programu Microsoft SQL Server
Przywróć pliki kopii zapasowych. Aby to zrobić, wykonaj następujące kroki:
Uruchom program SQL Server Management Studio.
Rozwiń folder Databases.
Kliknij prawym przyciskiem myszy bazę danych np. sputnikEDG, wskaż polecenie Tasks, wskaż polecenie Restore, a następnie kliknij polecenie Database.
W obszarze Source for restore zaznacz opcję From device, a następnie kliknij przycisk (…).
W oknie dialogowym Specify Backup kliknij przycisk Add.
W oknie dialogowym Locate Backup File kliknij lokalizację pliku kopii zapasowej dla bazy danych sputnikEDG, a następnie kliknij przycisk OK.
W oknie dialogowym Specify Backup kliknij przycisk OK.
W oknie dialogowym Restore Database, zaznacz pole wyboru Restore, kliknij opcję Options, a następnie kliknij, aby zaznaczyć pole wyboru Overwrite the existing database.
W obszarze Restore the database files as sprawdź ścieżki dla dwóch fizycznych plików baz danych. Upewnij się, że te ścieżki wskazują prawidłowe lokalizacje. Jeżeli ścieżki nie wskazują prawidłowych lokalizacji, odpowiednio zmodyfikuj te ścieżki.
W oknie dialogowym Restore Database kliknij przycisk OK, aby rozpocząć proces przywracania.

Uwaga: W zależności od rozmiaru bazy danych ten proces może być czasochłonny. Po ukończeniu procesu pojawi się komunikat informujący o pomyślnym zakończeniu operacji przywracania.

W przypadku, gdy przy próbie logowania do systemu SJO BeSTi@ wyświetla się komunikat ' Użytkownik jest obecnie zalogowany na innej stacji, spróbuj za chwilę lub skontaktuj się z administratorem. ' należy wykonać następujące czynności:
1. Po uruchomieniu programu zalogować się używając konta Administratora (login:sysadmin , hasło:adm).
2. Rozwinąć kategorię 'Blokady' , która znajduje się na drzewku kategorii w górnej lewej części ekranu.
3. Kliknąć lewym przyciskiem myszki na kategorię 'Blokady logowań'.
4. W głównym (środkowym) oknie systemu wyświetli się lista zablokowanych użytkowników.
5. Kliknąć lewym przyciskiem myszki na użytkowniku, którego chcemy odblokować.
6. Kliknąć lewym przyciskiem myszki na przycisk 'Usuń' , który znajduje się w dolnej części ekranu.
7. Po wykonaniu tych czynności należy zamknąć system SJO BeSTi@ , a następnie uruchomić ponownie i zalogować się używając konta użytkownika, który został odblokowany.

Należy pobrać wersję instalacyjną ("Uaktualnienie") dostępną pod adresem http://budzetjst.pl/node/57, a następnie uruchomić i zainstalować ją na stanowisku, na którym aktualizacja przez moduł LiveUpdate zakończyła się niepowodzeniem.

Należy pobrać wersję instalacyjną ("Uaktualnienie") dostępną pod adresem http://budzetjst.pl/node/58, a następnie uruchomić i zainstalować ją na stanowisku, na którym aktualizacja przez moduł LiveUpdate zakończyła się niepowodzeniem.

Problem występuje przy zmienionej rozdzielczości DPI. Standardowy rozmiar dla ekranu to 96 DPI. Aby przywrócić domyślny rozmiar, należy wykonać następujące czynności:
1. Z systemowego menu START należy wybrać kolejno: USTAWIENIA -> PANEL STEROWANIA -> EKRAN.
2. Na ostatniej zakładce USTAWIENIA, należy kliknąć na przycisk ZAAWANSOWANE.
3. W oknie, które zostało wyświetlone, na zakładce OGÓLNE, w górnej części należy zmienić Ustawienie DPI na "Rozmiar normalny (96 dpi)".
4. Należy ponownie uruchomić system Windows

Należy zalogować się na konto administratora systemu, które służy do zakładania/usuwania innych kont w systemie.

Login: sysadmin
Hasło: adm

Do końca roku 2019 minimalną wymaganą wersją jest MS SQL 2008 R2.
Od 1 stycznia 2020 roku minimalną wymaganą wersją będzie MS SQL 2012.

Konfiguracja (3)

W przypadku gdy podczas uruchamiania BeSTii / SJO BeSTii program za każdym razem prosi o podanie parametrów połączenia do bazy danych wystarczy jednorazowo uruchomić aplikację z poziomu administratora systemu Windows (klikając na ikonie prawym przyciskiem myszy i wybierając opcję "Uruchom jako administrator"). Wówczas parametry zostaną zapamiętane na stałe.

Aby pobrać najświeższą klasyfikację budżetową z serwera dystrybucyjnego należy przejść do modułu Administracja, następnie ustawić się na gałęzi Klasyfikacja, przejść do zakładki Plik i wybrać opcję Importuj z serwera dystrybucyjnego.
W przypadku pobierania z serwera reguł kontrolnych należy postąpić w sposób analogiczny, ustawiając się na gałęzi Reguły kontrolne.

Uwaga: w związku z automatyczną aktualizacją nie ma potrzeby przekazywania dodatkowo plików XML z regułami kontrolnymi i słownikiem klasyfikacji do SJO BeSTii.

Jeśli podczas zmiany danych jednostki, po kliknięciu przycisku "Zapisz i zamknij" pojawia się komunikat: "Data nie może być wcześniejsza niż (...), ponieważ za poprzedni okres zostało już wygenerowane sprawozdanie", należy usunąć po kolei wszystkie istniejące formatki sprawozdań dla jednostki za dany okres. Następnie należy zmienić dane jednostki i zapisać zmiany.
Ostatnim krokiem jest przywrócenie usuniętych sprawozdań. W tym celu należy przejść do modułu Sprawozdania, kliknąć prawym przyciskiem myszy na okresie sprawozdawczym i wybrać opcję "Uzupełnij sprawozdania".

Inne (6)

Jeśli podczas próby zatwierdzenia dokumentu WPF w wynikach weryfikacji pojawia się błąd blokujący „Wymagalność wydruku załącznika ‘WPF’ (…)” lub „Wymagalność wydruku załącznika ‘Przedsięwzięcia’(…)” należy w sekcji „Parametry wydruku dokumentu elektronicznego” zaznaczyć oba załączniki. Dokument musi mieć wówczas status "Roboczy".

W tym celu należy w nagłówku dokumentu przejść do sekcji „Parametry wydruku dokumentu elektronicznego”, znajdującej się na dole okna. Jeśli belka jest wyszarzona należy ją rozwinąć, klikając na napisie lewym przyciskiem myszy.
UWAGA: jeśli po rozwinięciu wciąż nie widać pola z parametrami wydruku trzeba zwinąć inne sekcje, by zwiększyć ilość miejsca w oknie, umożliwiając tym samym wyświetlenie pola.

Jeśli podczas próby zatwierdzenia dokumentu WPF pojawia się ostrzeżenie: „Dokument posiada błędy, które nie pozwalają na ustawienie tego statusu” należy sprawdzić przyczynę w wynikach weryfikacji. W tym celu należy w nagłówku dokumentu przejść do sekcji „Wyniki weryfikacji”, znajdującej się na dole okna. Jeśli belka jest wyszarzona należy ją rozwinąć, klikając na napisie lewym przyciskiem myszy.
UWAGA: jeśli po rozwinięciu wciąż nie widać pola z wynikami weryfikacji trzeba zwinąć inne sekcje, by zwiększyć ilość miejsca w oknie, umożliwiając tym samym wyświetlenie pola.

W przypadku, gdy podczas składania podpisu SZAFIR (karta Graphite) w programie BeSTi@ pojawia się komunikat „Określono nieprawidłowy typ dostawcy”, należy zaktualizować oprogramowanie do podpisu oraz sterowniki do używanego czytnika.
Jeśli po wykonaniu powyższych kroków problem nadal występuje, proszę zwrócić się do Centrum Obsługi Podpisu Elektronicznego Krajowej Izby Rozliczeniowej.

Jeśli komunikat ten pojawia się podczas wybierania poszczególnych gałęzi w danym module, a lista dokumentów jest wówczas pusta, należy:

1. Uruchomić program z poziomu administratora systemu Windows (klikając na ikonie programu prawym przyciskiem myszy i wybierając opcję "Uruchom jako administrator"). Uwaga: jeśli konieczne będzie podanie hasła dla tego konta, należy zwrócić się do administratora sieci.
2. Zalogować się do programu na konto użytkownika, na którym występuje problem.
3. Przejść do menu "Narzędzia".
4. Wybrać opcję "Przywróć widoki domyślne", po czym potwierdzić.

Jeśli komunikat pojawia się w sytuacji innej niż opisana prosimy o kontakt z pomocą techniczną programu.

W celu poprawnego zarejestrowania podpisu w systemie proszę zapoznać się z artykułem dostępnym pod linkiem: http://budzetjst.pl/node/423 .

Procedura zgłaszania potrzeby rekonfiguracji zamkniętego układu dokumentów planistycznych

Krok 1)
1) JST przesyła do RIO e-mail, w którym będzie znajdować się wykaz dokumentów, które muszą zostać usunięte (wykaz w układzie: rodzaj dokumentu, numer, data wysłania do RIO
Ponadto w e-mailu MUSI znaleźć się opis problemu, który ma zostać rozwiązany poprzez ponowną konfigurację modułu planistycznego (wskazanie kolumn jakie mają zostać dodane)
Uwaga: Zgłoszenia bez e-maila z JST nie będą realizowane przez serwis (w szczególności nie będą realizowane zgłoszenia telefoniczne)

Krok 2)
RIO analizuje zasadność usunięcia wskazanych dokumentów z bazy JST.
Decyzję o wyrażeniu zgody na operację usunięcia dokumentów planistycznych powinny podjąć przynajmniej dwie osoby:
- pracownik WIAS zajmujący się daną JST
- osoba odpowiedzialna za poprawność pracy systemu BeSTi@ w danej izbie (ta osoba musi co najmniej wiedzieć że jakieś dokumenty będą usuwane!)

Krok 3)
Jeśli prośba JST jest uzasadniona, to RIO przekazuje zgłoszenie z JST na adres: serwis-uchwaly@budzetjst.pl
z adnotacją o wyrażeniu zgody na usunięcie danych również z bazy danych RIO.

Prośby o usunięcie dokumentów planistycznych które będą przesłane w inny sposób niż opisany powyżej NIE BĘDĄ REALIZOWANE a jedynie będą odsyłane nadawcy z informacją o NIE ZACHOWANIU procedury.
W szczególności odsyłane bez realizacji będą:
- prośby przesłane bezpośrednio z JST do wykonawcy (bez stosownej adnotacji z RIO)
- e-maila ze zgodą RIO wysłane na INNY adres niż serwis-uchwaly@budzetjst.pl
- e-maila ze zgodą RIO nie zawierające w treści prośby z JST

Krok 4)
Wykonawca realizuje poprawnie opisane zgłoszeniem, zaś po jego wykonaniu przesyła informację zwrotna na adres mailowy z JST z którego nastąpiło zgłoszenie oraz do właściwej izby.

Po otrzymaniu takiej informacji należy sprawdzić czy z bazy faktycznie usunięte zostały wskazane dokumenty planistyczne oraz czy została wyczyszczona konfiguracja układu dokumentów planistycznych dla Uchwał.

Powyższe działanie kończy procedurę

Proszę pamiętać, iż usuwanie wysłanych dokumentów z bazy JST jest czynnością wykonywaną przez Serwis w wyjątkowych przypadkach i ma uzasadnienie wyłącznie w przypadku konieczności dodania kolumn dopuszczalnych w załącznikach planistycznych.
W innych przypadkach problem można rozwiązać bez ingerencji w bazy danych systemu.
Proszę zauważyć, że z uwagi na rozdzielenie konfiguracji projektu budżetu i uchwał NIE NALEŻY w chwili obecnej zezwalać na wykasowanie dokumentów dot. PROJEKTU – gdyż zaburzymy informacje użyte w MF do sporządzenia zbiorówek.