Często zadawane pytania

Inne

Procedura zgłaszania potrzeby rekonfiguracji zamkniętego układu dokumentów planistycznych

Krok 1)
1) JST przesyła do RIO e-mail, w którym będzie znajdować się wykaz dokumentów, które muszą zostać usunięte (wykaz w układzie: rodzaj dokumentu, numer, data wysłania do RIO
Ponadto w e-mailu MUSI znaleźć się opis problemu, który ma zostać rozwiązany poprzez ponowną konfigurację modułu planistycznego (wskazanie kolumn jakie mają zostać dodane)
Uwaga: Zgłoszenia bez e-maila z JST nie będą realizowane przez serwis (w szczególności nie będą realizowane zgłoszenia telefoniczne)

Krok 2)
RIO analizuje zasadność usunięcia wskazanych dokumentów z bazy JST.
Decyzję o wyrażeniu zgody na operację usunięcia dokumentów planistycznych powinny podjąć przynajmniej dwie osoby:
- pracownik WIAS zajmujący się daną JST
- osoba odpowiedzialna za poprawność pracy systemu BeSTi@ w danej izbie (ta osoba musi co najmniej wiedzieć że jakieś dokumenty będą usuwane!)

Krok 3)
Jeśli prośba JST jest uzasadniona, to RIO przekazuje zgłoszenie z JST na adres: serwis-uchwaly@budzetjst.pl
z adnotacją o wyrażeniu zgody na usunięcie danych również z bazy danych RIO.

Prośby o usunięcie dokumentów planistycznych które będą przesłane w inny sposób niż opisany powyżej NIE BĘDĄ REALIZOWANE a jedynie będą odsyłane nadawcy z informacją o NIE ZACHOWANIU procedury.
W szczególności odsyłane bez realizacji będą:
- prośby przesłane bezpośrednio z JST do wykonawcy (bez stosownej adnotacji z RIO)
- e-maila ze zgodą RIO wysłane na INNY adres niż serwis-uchwaly@budzetjst.pl
- e-maila ze zgodą RIO nie zawierające w treści prośby z JST

Krok 4)
Wykonawca realizuje poprawnie opisane zgłoszeniem, zaś po jego wykonaniu przesyła informację zwrotna na adres mailowy z JST z którego nastąpiło zgłoszenie oraz do właściwej izby.

Po otrzymaniu takiej informacji należy sprawdzić czy z bazy faktycznie usunięte zostały wskazane dokumenty planistyczne oraz czy została wyczyszczona konfiguracja układu dokumentów planistycznych dla Uchwał.

Powyższe działanie kończy procedurę

Proszę pamiętać, iż usuwanie wysłanych dokumentów z bazy JST jest czynnością wykonywaną przez Serwis w wyjątkowych przypadkach i ma uzasadnienie wyłącznie w przypadku konieczności dodania kolumn dopuszczalnych w załącznikach planistycznych.
W innych przypadkach problem można rozwiązać bez ingerencji w bazy danych systemu.
Proszę zauważyć, że z uwagi na rozdzielenie konfiguracji projektu budżetu i uchwał NIE NALEŻY w chwili obecnej zezwalać na wykasowanie dokumentów dot. PROJEKTU – gdyż zaburzymy informacje użyte w MF do sporządzenia zbiorówek.

Po ostatniej aktualizacji systemu BeSTi@ (3.02.002) wymagany jest dostęp w trybie zapis\odczyt do pliku 'C:\Program Files\Bestia\ExplorerBarLayout.bbl' w trakcie wykonywania operacji podglądu i wydruku. Należy użytkownikowi systemu Windows nadać prawa zapisu\odczytu do folderu 'C:\Program Files\Bestia.

Instalacja i administracja

W oknie ustawienia - Baza danych należy zdefiniować:

- Serwer - jest to nazwa komputera, na którym działa serwer MsSQL.
Gdy serwer znajduje się na komputerze, na którym zainstalowana jest również BeSTi@, wówczas zamiast nazwy komputera można wpisać (local).
Jeśli w systemie istnieją inne instancje serwera MsSQL na którym utworzona ma zostać baza danych, wówczas nazwę komputera uzupełniamy o nazwę instancji serwera poprzedzaną znakiem "\", np.
(local)\BESTIASQL lub KOMPUTER1\BESTIASQL
(domyślna instalacja serwera MsSQL dołączona do aplikacji BeSTi@, tworzy instancję serwera o nazwie BESTIASQL)

- Użytkownik - tutaj wpisać należy login do serwera MsSQL (domyślnie: sa)

- Hasło - tutaj należy wpisać hasło do serwera MsSQL. Hasło to ustanowione zostało podczas instalacji serwera MqSQL. Hasło domyślne dla MsSQL-a dołączonego do BeSTi@ to: bestia

- Baza - rozwijamy pole kombo Baza (klikamy strzałkę po prawej stronie tego pola) i z rozwiniętej listy wybieramy ostatnią opcję: <...nowa baza...>
Podajemy nazwę bazy i zatwierdzamy przyciskiem OK.
Wyświetlony zostanie komunikat z informacją, że wybrana baza nie zawiera danych oraz pytanie o inicjalizację bazy.
Potwierdzamy komunikat wybierając Tak.
Nastąpi inicjalizacja bazy, po której zakończeniu należy wpisać numer licencyjny i zatwierdzić go. Nastąpi aktualizacja bazy danych (dostęp do internetu nie jest wymagany). Po zakończonej aktualizacji należy zrestartować aplikację i rozpocząć pracę z systemem BeSTi@.

BeSTi@ / SJO BEsti@ współpracuje z dowolnym serwerem MsSQL przynajmniej w wersji 2000.
W przypadku gdy w systemie zainstalowany jest już serwer MsSQL spełniający powyższe kryterium, nie ma potrzeby instalowania serwera MsSQL dołączonego do instalatora systemu BeSTi@ / SJO Besti@.
W takim przypadku należy zainstalować program wybierając drugą opcję instalacyjną: Zainstaluj aplikację (przy uruchomieniu aplikacji definiujemy parametry połączenia do istniejącego serwera MsSQL).
Przy pierwszym uruchomieniu program poprosi o skonfigurowanie połączenia do istniejącego serwera MsSQL.

1. W momencie pierwszej komunikacji z serwerem zewnętrznym (odebranie wiadomości) dla każdej bazy wygenerowany zostaje bilet komunikacyjny. Każda baza może posiadać tylko jeden taki bilet i tylko jeden bilet może zostać przypisany do jednego klucza licencyjnego.

2. W przypadku przeinstalowania programu (wraz z bazą) administrator systemu BeSTi@ powinien skontaktować się z firmą Sputnik Software w celu usunięcia z serwera komunikacyjnego informacji o wcześniej wygenerowanym bilecie.

3. Po zainstalowaniu programu należy podać klucz licencyjny i stworzyć nową bazę. W momencie pierwszej komunikacji zostanie ponownie wygenerowany bilet komunikacyjny.

1. Na komputerze, na którym będzie uruchomiony serwer SQL należy zainstalować sam serwer SQL (trzecia opcja z menu wyboru – Zainstaluj serwer MsSQL2000 (MSDE))

2. W przypadku, gdy na serwerze jest zainstalowany Firewall lub aktywna jest zapora systemu Windows, należy odblokować dwa porty (w systemie Windows można to zrobić w PANEL STEROWANIA -> ZAPORA SYSTEMU WINDOWS -> WYJĄTKI (druga zakładka u góry) -> DODAJ PORT):
a) numer portu: 1434 z zaznaczoną opcją UDP
b) numer portu: 1045 z zaznaczoną opcją TCP

3. Na komputerach, na których będą pracowali użytkownicy należy zainstalować program z drugą opcją (zainstaluj aplikację (podłącz się do istniejącego serwera MsSQL))

4. Podczas łączenia się do komputera z zainstalowanym serwerem SQL pojawi się okienko ustawień bazy danych, w którym należy wpisać (podane dane są domyślnie wprowadzone podczas instalacji serwera SQL):
- w polu serwer należy wpisać nazwę komputera, na którym jest zainstalowany SQL koniecznie z dopiskiem \BESTIASQL (jest to domyślna nazwa). W przypadku wpisania innej nazwy podczas instalacji serwera SQL należy wpisać nazwa komputera\nazwa serwera)
- użytkownik domyślny: sa
- hasło domyślne: bestia
- baza: należy rozwinąć pole i wybrać na samym dole opcję NOWA BAZA.

Po wpisaniu nazwy bazy program rozpocznie procedurę tworzenia nowej bazy.

W przypadku łączenia z kolejnego komputera należy z rozwijanej listy Baza wybrać bazę wcześniej utworzoną.

Tak. Wszelkie wiadomości oraz cała komunikacja opiera się na przesyłaniu danych drogą elektroniczną.

Systemy z rodziny Windows 98, Milenium i 2000 nie są już wspierane przez Microsoft, co wiąże się z brakiem dostępności poprawek i aktualizacji związanych nawet z krytycznymi błędami w zakresie stabilności czy bezpieczeństwa tych systemów a tym samym niesie określone ryzyka dla ich użytkowników. Warto też podkreślić, że liczba instalacji tych systemów stale spada.

Nie ma takiej możliwości. Dopiero w momencie otwarcia przez Ministerstwo Finansów okresu kwartalnego będzie możliwość eksportowania sprawozdań z programu BudżetST II do plików i następnie importowania ich do programu BeSTi@.

Konto SYSADMIN jest kontem administracyjnym służącym do tworzenia kont użytkowników programu i nadawania im praw do pracy z programem.
Konto SYSADMIN nie służy do pracy z programem.

Tak. System SJO BeSTi@ będzie dostosowany do systemów 64 bitowych po 5 października 2011 roku.

Konto administratora systemu – ‘sysadmin’. Hasło – ‘adm’. Konto administratora służy do zakładania/usuwania innych kont w systemie.

Problem występuje przy zmienionej rozdzielczości DPI. Standardowy rozmiar dla ekranu to 96 DPI. Aby przywrócić domyślny rozmiar, należy wykonać następujące czynności:
1. Z systemowego menu START należy wybrać kolejno: USTAWIENIA -> PANEL STEROWANIA -> EKRAN.
2. Na ostatniej zakładce USTAWIENIA, należy kliknąć na przycisk ZAAWANSOWANE.
3. W oknie, które zostało wyświetlone, na zakładce OGÓLNE, w górnej części należy zmienić Ustawienie DPI na "Rozmiar normalny (96 dpi)".
4. Należy ponownie uruchomić system Windows

Tak. Standardowa konfiguracja systemu antywirusowego Comodo uniemożliwia uruchomienie systemu SJO BeSTi@. Administrator powinien odpowiednio skonfigurowad system Comodo lub go odinstalowad.

Należy pobrać wersję instalacyjną (PATCH) ze strony www.budzetjst.pl , a następnie uruchomić na stanowisku, na którym aktualizacja przez moduł LiveUpdate zakończyła się niepowodzeniem.

Należy pobrać wersję instalacyjną (PATCH) ze strony www.budzetjst.pl , a następnie uruchomić na stanowisku, na którym aktualizacja przez moduł LiveUpdate zakończyła się niepowodzeniem.

W przypadku, gdy przy próbie logowania do systemu SJO BeSTi@ wyświetla się komunikat ' Użytkownik jest obecnie zalogowany na innej stacji, spróbuj za chwilę lub skontaktuj się z administratorem. ' należy wykonać następujące czynności:
1. Po uruchomieniu programu zalogować się używając konta Administratora (login:sysadmin , hasło:adm).
2. Rozwinąć kategorię 'Blokady' , która znajduje się na drzewku kategorii w górnej lewej części ekranu.
3. Kliknąć lewym przyciskiem myszki na kategorię 'Blokady logowań'.
4. W głównym (środkowym) oknie systemu wyświetli się lista zablokowanych użytkowników.
5. Kliknąć lewym przyciskiem myszki na użytkowniku, którego chcemy odblokować.
6. Kliknąć lewym przyciskiem myszki na przycisk 'Usuń' , który znajduje się w dolnej części ekranu.
7. Po wykonaniu tych czynności należy zamknąć system SJO BeSTi@ , a następnie uruchomić ponownie i zalogować się używając konta użytkownika, który został odblokowany.

Tak. System BeSTi@ będzie dostosowany do systemów 64 bitowych po 5 października 2011 roku.

Port na którym uruchomiony jest serwer SQL w wersji 2005 lub 2008 można sprawdzić za pomocą aplikacji SQL Server Configuration Manager. Znaleźć go można w menu Start w folderze Microsoft SQL Server 2005(2008) / Configuration Tools.
Przechodzimy do zakładki SQL Server Network Configuration i wybieramy protokoły dla SQL 2005 lub SQL 2008. Wybieramy protokół TCP/IP, który musi posiadać wartość "Enabled". Następnie otwieramy zakładkę IP Addresses. Widoczny na samym dole listy w dziale IPAll, TCP Dynamic Ports numer jest szukanym portem .

Port na którym uruchomiony jest serwer SQL w wersji 2000 można sprawdzić za pomocą aplikacji SQL Server Network Utility.
Po wejściu w menu Start należy wybrać "Uruchom..." i wpisać: svrnetcn
W górnej części okna wybieramy instancję, której port chcemy sprawdzić. W sekcji po prawej (Enabled protocols) zaznaczamy TCP/IP i klikamy "Proporties...". W oknie pojawi się informacja na jakim porcie aktualnie działa wybrana instancja SQL.

Przenoszenie baz danych programów korzystających z SQL
Jeżeli zamierzamy przenieść bazę danych SQL, najlepiej zacząć od instalacji programu wraz z serwerem SQL na nowym komputerze.
Do stworzenia kopii i jej przywrócenia zalecamy użyć darmowej aplikacji Microsoftu do zarządzania bazami - SQL Server Management Studio.

Microsoft SQL Server Management Studio Express dostępny jest do ściągnięcia ze strony:
http://download.microsoft.com/download/4/2/A/42A5A62F-9290-45CB-84CF-6A4...

Aby wykonać kopię zapasową baz danych, wykonaj następujące kroki:

Kliknij przycisk Start, wskaż polecenie Wszystkie programy, wskaż polecenie Microsoft SQL Server, a następnie kliknij polecenie SQL Server Management Studio.
W programie SQL Server Management Studio kliknij serwer na liście Server name, a następnie kliknij przycisk Connect.
Rozwiń folder Databases.
Kliknij prawym przyciskiem myszy na jedną z baz danych, wskaż polecenie Tasks, a następnie kliknij polecenie Back Up.
Na liście Backup type zaznacz pozycję Full, a następnie kliknij przycisk Add w sekcji Lokalizacja docelowa.
W oknie dialogowym Select Backup Destination kliknij przycisk (...).
W oknie dialogowym Locate Database Files wprowadź nazwę pliku kopii zapasowej, a następnie kliknij przycisk OK.
Klikaj przycisk OK aż do zamknięcia wszystkich okien dialogowych. Zostanie wyświetlony komunikat informujący o pomyślnym wykonaniu kopii zapasowe.

Przenieś pliki kopii zapasowych utworzone w kroku 1 do nowego wystąpienia programu SQL Server.
Utwórz bazę danych, w której będą przechowywane pliki kopii zapasowych. Aby to zrobić, wykonaj następujące kroki:
Uruchom program SQL Server Management Studio.
Rozwiń folder Databases.
Kliknij prawym przyciskiem myszy folder Databases. Następnie kliknij polecenie New Database.
Wprowadź nazwę dla bazy danych. Na przykład wpisz sputnikEDG (dla programu Ewidencja Działalności Gospodarczej.
Kliknij przycisk OK.

Ważne: Należy korzystać z tej samej składni nazw, która była używana w odniesieniu do oryginalnego wystąpienia programu Microsoft SQL Server
Przywróć pliki kopii zapasowych. Aby to zrobić, wykonaj następujące kroki:
Uruchom program SQL Server Management Studio.
Rozwiń folder Databases.
Kliknij prawym przyciskiem myszy bazę danych np. sputnikEDG, wskaż polecenie Tasks, wskaż polecenie Restore, a następnie kliknij polecenie Database.
W obszarze Source for restore zaznacz opcję From device, a następnie kliknij przycisk (…).
W oknie dialogowym Specify Backup kliknij przycisk Add.
W oknie dialogowym Locate Backup File kliknij lokalizację pliku kopii zapasowej dla bazy danych sputnikEDG, a następnie kliknij przycisk OK.
W oknie dialogowym Specify Backup kliknij przycisk OK.
W oknie dialogowym Restore Database, zaznacz pole wyboru Restore, kliknij opcję Options, a następnie kliknij, aby zaznaczyć pole wyboru Overwrite the existing database.
W obszarze Restore the database files as sprawdź ścieżki dla dwóch fizycznych plików baz danych. Upewnij się, że te ścieżki wskazują prawidłowe lokalizacje. Jeżeli ścieżki nie wskazują prawidłowych lokalizacji, odpowiednio zmodyfikuj te ścieżki.
W oknie dialogowym Restore Database kliknij przycisk OK, aby rozpocząć proces przywracania.

Uwaga: W zależności od rozmiaru bazy danych ten proces może być czasochłonny. Po ukończeniu procesu pojawi się komunikat informujący o pomyślnym zakończeniu operacji przywracania.

Podczas próby połączenia do serwera SQL otrzymuje komunikat: „Uzyskano połączenie ze zdalnym komputerem jednak nie odnaleziono na nim podanej instancji SQL serwera”.
W celu wyeliminowania możliwości blokady przez program typu firewall lub antywirus, należy próbnie wyłączyć ww. programy oraz sprawdzić połączenie. Jeżeli to nie rozwiąże problemu, możliwe, że serwer SQL uruchomiony jest na innym niż standardowym porcie. Niestandardowy port wprowadzamy w polu nazwy serwera w formacie: nazwa_serwera,numer_portu. Np. SerwerSQL,1152. Można także zamiast nazwy komputera wprowadzić jego IP w takim samym formacie np. 192.168.1.10,1152.

W przypadku problemów z wysyłka sprawozdań lub uchwał proszę zweryfikować poprawność adresu serwera komunikacyjnego:
Górne menu "Narzędzia" - komunikacja ustawiania.
Prawidłowy adres serwera komunikacyjnego to:
https://sk2.budzetjst.pl/WebServerKomunikacji.asmx

Wchodzimy na stronę Microsoft® SQL Server® 2008 R2 SP2 - Express Edition, klikamy Download, zaznaczamy na liście
SQLEXPRWTxXX_ENU.exe
(x64 dla wersji wersję 64-bitowej, a x86 dla wersji 32-bitowej wersji systemu operacyjnego) i klikamy Next.

Przed instalacją należy sprawdzić czy w systemie są zainstalowane następujące dodatki

  • Platforma Microsoft .NET Framework 3.5 Service Pack 1 (LINK)
  • Windows Installer 4.5 Redistributable (LINK)

Następnie przechodzimy do instalacji serwera SQL:

  1. Uruchamiamy pobrany pakiet instalacyjny
  2. Wybieramy opcję Installation -> New SQL Server stand-alone installation...

  3. Klikamy OK, Next, akceptujemy licencję i Next, Install, Next.
  4. Klikamy na Select All i Next.

  5. Kontynuujemy Next, Next.
  6. Ustawiamy Account Name na: ZARZĄDZANIE NT\USŁUGA SIECIOWA i oba Status Typ na Auto.

  7. Zmieniamy opcję Authentication Mode na Mixed Mode… i wpisujemy hasło dostępu do serwera (np. sjobestia).
    Uwaga: Należy je gdzieś zapisać, w przeciwnym razie ryzykujemy jego utratę (zgubienie), co uniemożliwi dostanie się na nasz serwer. Ponadto w przypadku instalacji w domenie, należy pamiętać iż hasło musi spełniać politykę bezpieczeństwa tej domeny.



    Na koniec klikamy jeszcze na Add Current User i Next.
  8. Do końca instalacji klikamy już tylko Next raz Install i na koniec Close.

Po zainstalowaniu należy umożliwić łączność poprzez protokół TCP/IP. W tym celu należy uruchomić SQL Server Configuration Manager (poprzez menu "Start -> Wszystkie Programy\Microsoft SQL Server 2008\Configuration Tools\SQL Server Configuration Manager").
W aplikacji przechodzimy na Protocols for SQLEXPRESS i zmieniamy status protokołu TCP/IP na Enable.

Po zainstalowaniu serwera należy przenieść bazę zgodnie z artykułem Przenoszenie baz danych programów korzystających z SQL

Serwer lokalny:
• Procesor 1 gigaherc (GHz) 32-bitowy (x86) lub 1 GHz 64-bitowy (x64) lub szybszy (zalecane 2,4 GHz),1 GB pamięci RAM (zalecane 4 GB),
• 2,2 GB wolnej przestrzeni na dysku twardym,
• karta graficzna obsługująca rozdzielczość 800x600 w 256 kolorach (zalecane 1024x768 16bit).
• w zależności od ilości wprowadzonych dokumentów pliki bazy mogą zwiększyć swój rozmiar o ok. 40-50 % tj. o około 30-40 MB.
Stacja robocza:
• Procesor 1 gigaherc (GHz) 32-bitowy (x86) lub 1 GHz 64-bitowy (x64) lub szybszy (zalecane 2,4 GHz),
• 1 GB pamięci RAM (zalecane 2GB),
• 1 GB wolnej przestrzeni na dysku twardym,
• karta graficzna obsługująca rozdzielczość 800x600 w 256 kolorach (zalecane 1024x768 16bit).
• klawiatura, mysz,
• system operacyjny: minimum MS Windows Vista (ServicePack 2 i framework 4.5).

Podane parametry sprzętowe powinny być odpowiednio wyższe, jeśli na komputerze zainstalowane są programy rezydentne albo gdy komputer pełni inne funkcje angażujące znacząco zasoby procesora i pamięci operacyjnej.
Systemy operacyjne MS Windows 95, MS Windows 98, MS Windows ME, MS Windows 2000, MS Windows 2003 oraz MS Windows XP nie są wspierane przez wykonawcę systemu BeSTi@.

Integracja

Problem tkwi w nazwie importowanego pliku. W środkowej części nazwy pliku nie może być następujących liter: A, E, K, L, Z.
Np. jeśli plik nazywa się Z61A3267.dbf, to trzeba zmienić jego nazwę np. na Z61Q3267.dbf
Nazwa musi zostać zmieniona dla wszystkich plików, dotyczączych sprawozdania RB-Z.

Nie ma możliwości przeniesienia całej bazy, ponieważ różnią się one strukturą.

Można natomiast zaimportować sprawozdania stworzone w programie BudżetST II. Opis czynności znajduje się na stronie www.rio.gov.pl

Komunikacja

Podpis firmy Kir S.A.
Po poprawnej instalacji oprogramowania "Menadżer CryptoCard Suite", należy upewnić się, czy podpis cyfrowy znajduje się w systemowym magazynie certyfikatów. W tym celu należy przejść na zakładkę "Narzędzia" i kliknąć na przycisk "Uruchom", znajdujący się w części "Menadżer certyfikatów". Jeśli certyfikat przypisany do karty będzie widoczny na liście, oznacza to, że jest on prawidłowo zainstalowany w systemie Windows.
W przeciwnym przypadku należy uruchomić "Dodatkowe narzędzia" za pomocą przycisku "Uruchom". Następnie należy wybrać opcję "Rejestracja certyfikatu w systemie" i kliknąć na przycisk "Dalej". W kolejnym oknie należy wybrać odpowiedni certyfikat i znowu kliknąć "Dalej". Następnie należy potwierdzić wybór wskazanego certyfikatu. W ostatnim oknie należy podać nazwę, pod którą będzie on widoczny w systemie.
Na końcu należy ponownie sprawdzić w "Menadżerze certyfikatów", czy proces zakończył się powodzeniem.

Podpis firmy Unizeto.
Po poprawnej instalacji oprogramowania "proCertum CardManager" przynajmniej w wersji 2.4.0.52, dostępnego na stronie firmy Unizeto, należy przejść na zakładkę "Profil bezpieczny" i kliknąć na przycisk "Rejestruj certyfikaty". Spowoduje to rejestrację wszystkich certyfikatów znajdujących się na karcie w systemie Windows.

W takiej sytuacji należy wysłać faks lub wiadomość email, która zawiera:
- prośbę o odblokowanie biletu,
- powód zablokowania biletu komunikacyjnego (jeśli nie znamy powodu zablokowania biletu, proszę wpisać 'Powód nieznany'),
- podpis i pieczątkę osoby decyzyjnej (naczelnik wydziału, burmistrz),
- nazwę i kod JST jednostki,
- telefon kontaktowy,
- adres e-mail, na który prześlemy potwierdzenie odblokowania biletu komunikacyjnego..

Numer faksu 061 624 00 54.
Adres email:pomoc@budzetjst.pl

Należy zaktualizowad oba systemy do najnowszej wersji, a następnie z systemu BeSTi@ ponownie wyeksportowad plik xml i zaczytad do systemu SJO BeSTi@.

Konfiguracja

Jeżeli sprawozdania zostały już odebrane i przetworzone, to są one powodem blokady danych jednostki.
Aby zmiana danych była możliwa, najpierw należy usunąć po kolei wszystkie sprawozdania wygenerowane dla danej jednostki.
Następnie należy zmienić dane jednostki i zapisać zmiany.
Na końcu należy ponownie uzupełnić sprawozdania. Odbywa się to w module Sprawozdania poprzez kliknięcie prawym przyciskiem myszy na I kwartał w drzewie nawigacyjnym i wybranie z menu pozycji Uzupełnij sprawozdania.
W sytuacji, gdy sprawozdania zostały już wypełnione lub wysłane, istnieje możliwość zgłoszenia zmiany danych jednostki poprzez Propozycję zmiany słownika. Opcja ta znajduje się w górnym menu Narzędzia.

Jest to spowodowane tym, że ta rola nie nadaje pełnych praw do programu. Dopiero rola Sprawozdania w połączeniu z rolą Wszystkie jednostki daje pełen dostęp do sprawozdań.

Tak. Należy Klasyfikację Budżetową i Reguły Kontrole wyeksportowad z systemu BeSTi@ do pliku xml , a następnie zaimportowad plik xml do systemu SJO BeSTi@.

Sprawozdania

Jeśli status sprawozdania pozwala na jego edycję, to należy zaznaczyć cały wiersz (klikając po jego lewej stronie) i na klawiaturze wcisnąć klawisz "Delete".

W takiej sytuacji należy skorzystać z Korekty sprawozdania.
Opis procedury znajduje się w dokumentacji użytkownika na stronie 39.

Nie należy przywracać zarchiwizowanej bazy danych!

Jeśli po weryfikacji wystąpią błędy, które nie dotyczą Państwa jednostki, należy skorzystać z funkcji Propozycja zmiany słownika, która dostępna jest z menu Narzędzia -> Propozycja zmiany słownika.
Przykładowo:
system wygenerował komunikat o błędzie:
Czy istnieje 75621-001 GM treść : Podziałka klasyfikacyjna DZIAL 756, ROZDZIAL 75621, PARAGRAF 001 musi znaleźć się w sprawozdaniu.

Za pomocą opcji Propozycja zmiany słownika, która znajduje się w górnym menu Narzędzia -> Propozycja zmiany słownika, należy wybrać słownik "reguły kontrolne", czynność: "modyfikacja wartości", jako wpisy w poszczególne pola formularza ekranu podajemy w tym konkretnym przykładzie:
wartość bieżąca:
podajemy regułę kontrolną :
Czy istnieje 75621-001 GM treść : Podziałka klasyfikacyjna DZIAL 756, ROZDZIAL 75621, PARAGRAF 001
Wartość proponowaną : (można zostawić puste) napisać propozycje zmiany. W zakładce Uwagi należy podać dlaczego proponujemy zmianę, np.: taka klasyfikacja nie występuje w naszej jednostce.

Zalecane jest także dołączanie uwag do pozycji uznanych przez reguły kontrolne jako nieprawidłowe.

Jeśli po nadaniu wszystkich odpowiednich praw dla użytkownika nie widać sprawozdań na liście, a okres sprawozdawczy jest odebrany, to należy wejść do modułu Administracja i z drzewka nawigacji wybrać pozycję Jednostki. Następnie na liście jednostek w głównym oknie zaznaczyć swoją główną jednostkę i kliknąć na przycisk Prawa.
Zostanie wyświetlona lista użytkowników. Należy upewnić się, że dany użytkownik ma dostęp do jednostki. Jeśli nie to należy takie prawo nadać i zapisać zmiany.
Następnie należy wrócić do modułu Sprawozdania i w drzewku nawigacyjnym kliknąć prawym przyciskiem na I Kwartał. Z menu kontekstowego należy wybrać pozycję Uzupełnij sprawozdania. Spowoduje to wygenerowanie sprawozdań.

Dopiero w momencie otwarcia przez Ministerstwo Finansów okresu kwartalnego będzie możliwość utworzenia sprawozdań.

Należy z systemu BeSTi@ wyeksportowad plik xml dla jednostki , której typ będzie określony jako Zakład Budżetowy. Następnie zaimportowad plik xml do systemu SJO BeSTi@ i uzupełnid Sprawozdania.

Należy z systemu BeSTi@ wyeksportować plik xml dla jednostki , której typ będzie określony jako Rachunek Dochodów własnych. Następnie zaimportować plik xml do systemu SJO BeSTi@ i uzupełnij Sprawozdania.

Należy sprawdzić czy na liście jednostek w module Administracja jest jednostka o typie 'Rachunek, o którym mowa w art. 223 ust. 1 uofp'. Jeżeli nie ma takiej jednostki należy ją utworzyć , a następnie w module Sprawozdania użyć opcji 'Uzupełni sprawozdania'. Następnie należy wyeksportować stworzoną jednostkę do pliku xml i przesłać do jednostki organizacyjnej , która korzysta z systemu SJO BesTi@. W systemie SJO BeSTi@ importujemy plik xml z nową jednostką oraz w module Sprawozdania należy użyć opcji 'Uzupełni sprawozdania'.

Należy sprawdzić czy na liście jednostek w module Administracja jest jednostka o typie 'Rachunek, o którym mowa w art. 223 ust. 1 uofp'. Jeżeli nie ma takiej jednostki należy się zwrócić do jednostki nadrzędnej by ją utworzyła w systemie BeSTi@, wyeksportowała do pliku xml i przesłał do jednostki podległej. Po otrzymaniu pliku xml należy go zaczytać w module Administracja. W ten sposób zostanie stworzona nowa jednostka o typie 'Rachunek, o którym mowa w art. 223 ust. 1 uofp'. Następnie w module Sprawozdania użyć opcji 'Uzupełni sprawozdania'.

W przypadku próby otwarcia IV kwartału w systemie SJO BeSTI@, może wystąpić komunikat o konieczności otwarcia poprzedniego okresu sprawozdawczego. W takiej sytuacji należy dodać okresy „Listopad MF”, „Grudzień MF”. Dopiero po wykonaniu operacji należy otworzyć okres „IV Kwartał”.