Często zadawane pytania - Besti@

Nie, sprawozdania dla każdej jednostki posiadają osobne, pojedyncze formatki. Połączenie wartości ze sprawozdań nastąpić może jedynie w BeSTii, na poziomie zagregowanego sprawozdania zbiorczego.

Wymienione sprawozdania w programach BeSTi@ oraz SJO BeSTi@ nie tworzą się automatycznie wraz z otwarciem okresu sprawozdawczego. Ich formatki należy dodać ręcznie.

Aby dodać do listy sprawozdania Rb-50W, Rb-50D, Rb-ZN lub Rb-27ZZ należy ustawić się na odpowiedniej gałęzi (w SJO BeSTii – „Sprawozdania jednostkowe”, w BeSTii – „Sprawozdania jednostkowe” / „Sprawozdania Rb-27ZZ” / „Sprawozdania Rb-50 i Rb-ZN”). Następnie należy kliknąć przycisk „Nowy” znajdujący na dole okna pod listą sprawozdań.
Po wybraniu rodzaju dodawanego sprawozdania otworzy się jego formatka, w której należy określić jednostkę oraz dysponenta sprawozdania. Ostatnim krokiem jest klikniecie przycisku „Zapisz”, po czym można zacząć uzupełniać dokument.

Do wprowadzenia uchwał w sprawozdaniu SP-1 służy pusty wiersz znajdujący się nad pozycjami w zakładce "Uchwały". Dane należy zacząć wprowadzać od kolumny "Nr uchwały". Po wpisaniu wszystkich informacji należy ustawić się w polu "Dotyczy wiersza", a następnie z rozwijanej listy wybrać odpowiednie oznaczenie. Po zatwierdzeniu operacji klawiszem "Enter" zostanie automatycznie nadany symbol wiersza.

W przypadku pojawienia się tego komunikatu należy uruchomić program z poziomu administratora systemu Windows (klikając na ikonie programu prawym przyciskiem myszy i wybierając opcję "Uruchom jako administrator").Uwaga: jeśli konieczne będzie podanie hasła dla tego konta, należy zwrócić się do administratora sieci.
Następnie należy zalogować się do programu przy użyciu swojego loginu i hasła oraz ponownie wygenerować raport.

Instrukcja opisująca proces instalacji oraz konfiguracji SQL Server 2012 SP4 Express dostępna jest do pobrania
tutaj.

W celu wysłania sprawozdania SP-1 należy w module Sprawozdania kliknąć na plusik znajdujący się przy okresie sprawozdawczym „Podatki (Część A)” / „Podatki (Część B)”, następnie należy ustawić się poniżej, na gałęzi „Sprawozdania”. Z tego poziomu, na pasku w górnej części okna, dostępna będzie opcja „Przygotuj do wysłania”.

Jeśli podczas próby zatwierdzenia dokumentu WPF w wynikach weryfikacji pojawia się błąd blokujący „Wymagalność wydruku załącznika ‘WPF’ (…)” lub „Wymagalność wydruku załącznika ‘Przedsięwzięcia’(…)” należy w sekcji „Parametry wydruku dokumentu elektronicznego” zaznaczyć oba załączniki. Dokument musi mieć wówczas status "Roboczy".

W tym celu należy w nagłówku dokumentu przejść do sekcji „Parametry wydruku dokumentu elektronicznego”, znajdującej się na dole okna. Jeśli belka jest wyszarzona należy ją rozwinąć, klikając na napisie lewym przyciskiem myszy.
UWAGA: jeśli po rozwinięciu wciąż nie widać pola z parametrami wydruku trzeba zwinąć inne sekcje, by zwiększyć ilość miejsca w oknie, umożliwiając tym samym wyświetlenie pola.

Jeśli podczas próby zatwierdzenia dokumentu WPF pojawia się ostrzeżenie: „Dokument posiada błędy, które nie pozwalają na ustawienie tego statusu” należy sprawdzić przyczynę w wynikach weryfikacji. W tym celu należy w nagłówku dokumentu przejść do sekcji „Wyniki weryfikacji”, znajdującej się na dole okna. Jeśli belka jest wyszarzona należy ją rozwinąć, klikając na napisie lewym przyciskiem myszy.
UWAGA: jeśli po rozwinięciu wciąż nie widać pola z wynikami weryfikacji trzeba zwinąć inne sekcje, by zwiększyć ilość miejsca w oknie, umożliwiając tym samym wyświetlenie pola.

Instrukcja opisująca aktualizację wersji serwera SQL dostępna jest pod adresem: http://budzetjst.pl/node/650.

W przypadku gdy podczas uruchamiania BeSTii / SJO BeSTii program za każdym razem prosi o podanie parametrów połączenia do bazy danych wystarczy jednorazowo uruchomić aplikację z poziomu administratora systemu Windows (klikając na ikonie prawym przyciskiem myszy i wybierając opcję "Uruchom jako administrator"). Wówczas parametry zostaną zapamiętane na stałe.

Nie, bilanse mogą być utworzone jedynie w okresie sprawozdawczym, którym jest IV Kwartał.

By wyeksportować sprawozdanie do pliku PDF należy otworzyć dane sprawozdanie i przejść do podglądu wydruku. W lewym górnym rogu, obok ikonki drukarki, znajduje się opcja „Export document” / „Eksport Dokumentu”. Po wybraniu tej opcji należy wprowadzić nazwę pliku, następnie z rozwijanej listy wybrać rozszerzenie PDF (*.pdf), po czym zapisać dokument w wybranej lokalizacji.

W przypadku niektórych sprawozdań zamiast opcji „Export document” na pasku znajduje się przycisk „Zapisz”, po wybraniu którego rozwija się lista dostępnych formatów, do których można zapisać dokument. W tym przypadku wybrać należy Adobe Acrobat, po czym zatwierdzić. Następnie można wprowadzić nazwę pliku i zapisać dokument w wybranej lokalizacji.

W przypadku, gdy podczas składania podpisu SZAFIR (karta Graphite) w programie BeSTi@ pojawia się komunikat „Określono nieprawidłowy typ dostawcy”, należy zaktualizować oprogramowanie do podpisu oraz sterowniki do używanego czytnika.
Jeśli po wykonaniu powyższych kroków problem nadal występuje, proszę zwrócić się do Centrum Obsługi Podpisu Elektronicznego Krajowej Izby Rozliczeniowej.

Jeśli komunikat ten pojawia się podczas wybierania poszczególnych gałęzi w danym module, a lista dokumentów jest wówczas pusta, należy:

1. Uruchomić program z poziomu administratora systemu Windows (klikając na ikonie programu prawym przyciskiem myszy i wybierając opcję "Uruchom jako administrator"). Uwaga: jeśli konieczne będzie podanie hasła dla tego konta, należy zwrócić się do administratora sieci.
2. Zalogować się do programu na konto użytkownika, na którym występuje problem.
3. Przejść do menu "Narzędzia".
4. Wybrać opcję "Przywróć widoki domyślne", po czym potwierdzić.

Jeśli komunikat pojawia się w sytuacji innej niż opisana prosimy o kontakt z pomocą techniczną programu.

Szanowni Państwo,
w związku z licznymi pytaniami dot. sporządzania F-Inf publikujemy link do poradnika, w którym znajdziecie Państwo wskazówki co do jego sporządzenia w systemie BeSTi@.

https://www.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=phpBB2&file=viewtopic...

Szanowni Państwo,
poniżej udostępniamy link do zasad sporządzania sprawozdania Rb-28s w 2019 r.

https://www.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=phpBB2&file=viewtopic...

Należy uruchomić program ponownie, klikając na ikonie prawym przyciskiem myszy i wybierając opcję „Uruchom jako administrator”. Następnie można normalnie zalogować się do programu, przejść do zakładki Narzędzia i wybrać opcję Pobierz aktualizacje.

Komunikat ten oznacza, że dane jednostki (np. jej nazwa, typ) w importowanym pliku XML są niezgodne z danymi jednostki wprowadzonymi w programie.

W przypadku wystąpienia tego błędu podczas wymiany danych plikami XML między programami BeSTi@ i SJO BeSTi@ należy upewnić się, że dane jednostki w module Administracja w gałęzi Jednostki są jednakowe na poziomie JST oraz JO. Przy wystąpieniu różnic konieczne będzie zaktualizowanie danych jednostki po stronie programu SJO BeSTi@.

W przypadku wystąpienia tego błędu podczas importowania dokumentów z programu zewnętrznego należy poprawić dane jednostki w rzeczonym programie tak, by były identyczne z danymi jednostki widocznymi w BeSTii / SJO BeSTii w gałęzi Jednostki. Po poprawieniu danych należy ponownie wygenerować plik XML. Dopiero, gdy dane te będą identyczne, będzie można zaimportować dokument.

W celu poprawnego zarejestrowania podpisu w systemie proszę zapoznać się z artykułem dostępnym pod linkiem: http://budzetjst.pl/node/423 .

Serwer lokalny:
• Procesor 1 gigaherc (GHz) 32-bitowy (x86) lub 1 GHz 64-bitowy (x64) lub szybszy (zalecane 2,4 GHz),1 GB pamięci RAM (zalecane 4 GB),
• 2,2 GB wolnej przestrzeni na dysku twardym,
• karta graficzna obsługująca rozdzielczość 800x600 w 256 kolorach (zalecane 1920x1080 16bit).
• w zależności od ilości wprowadzonych dokumentów pliki bazy mogą zwiększyć swój rozmiar o ok. 40-50% tj. o około 30-40 MB.

Stacja robocza:
• Procesor 1 gigaherc (GHz) 32-bitowy (x86) lub 1 GHz 64-bitowy (x64) lub szybszy (zalecane 2,4 GHz),
• 1 GB pamięci RAM (zalecane 2GB),
• 1 GB wolnej przestrzeni na dysku twardym,
• karta graficzna obsługująca rozdzielczość 800x600 w 256 kolorach (zalecane 1920x1080 16bit).
• klawiatura, mysz,
• system operacyjny: minimum MS Windows 7 – z zainstalowanym komponentem Microsoft .NET Framework w wersji 4.7.1

Do komunikacji zewnętrznej program korzysta z następujących serwerów:
BeSTi@:
- serwer komunikacyjny: 145.237.193.23 port 443
- Trezor: 145.237.192.10 port 443

SJO BeSTI@:
- serwer dystrybucyjny: 145.237.193.139 port 443

Oba programy:
- LiveUpdate: 80.53.156.5 port 80
- weryfikacja podpisów: 89.25.206.68 port 80 oraz 35.158.197.133 port 80

Podczas próby połączenia do serwera SQL otrzymuje komunikat: „Uzyskano połączenie ze zdalnym komputerem jednak nie odnaleziono na nim podanej instancji SQL serwera”.
W celu wyeliminowania możliwości blokady przez program typu firewall lub antywirus, należy próbnie wyłączyć ww. programy oraz sprawdzić połączenie. Jeżeli to nie rozwiąże problemu, możliwe, że serwer SQL uruchomiony jest na innym niż standardowym porcie. Niestandardowy port wprowadzamy w polu nazwy serwera w formacie: nazwa_serwera,numer_portu. Np. SerwerSQL,1152. Można także zamiast nazwy komputera wprowadzić jego IP w takim samym formacie np. 192.168.1.10,1152.

Przenoszenie baz danych programów korzystających z SQL
Jeżeli zamierzamy przenieść bazę danych SQL, najlepiej zacząć od instalacji programu wraz z serwerem SQL na nowym komputerze.
Do stworzenia kopii i jej przywrócenia zalecamy użyć darmowej aplikacji Microsoftu do zarządzania bazami - SQL Server Management Studio.

Microsoft SQL Server Management Studio Express dostępny jest do ściągnięcia ze strony:
https://aka.ms/ssmsfullsetup

Aby wykonać kopię zapasową baz danych, wykonaj następujące kroki:

Kliknij przycisk Start, wskaż polecenie Wszystkie programy, wskaż polecenie Microsoft SQL Server, a następnie kliknij polecenie SQL Server Management Studio.
W programie SQL Server Management Studio kliknij serwer na liście Server name, a następnie kliknij przycisk Connect.
Rozwiń folder Databases.
Kliknij prawym przyciskiem myszy na jedną z baz danych, wskaż polecenie Tasks, a następnie kliknij polecenie Back Up.
Na liście Backup type zaznacz pozycję Full, a następnie kliknij przycisk Add w sekcji Lokalizacja docelowa.
W oknie dialogowym Select Backup Destination kliknij przycisk (...).
W oknie dialogowym Locate Database Files wprowadź nazwę pliku kopii zapasowej, a następnie kliknij przycisk OK.
Klikaj przycisk OK aż do zamknięcia wszystkich okien dialogowych. Zostanie wyświetlony komunikat informujący o pomyślnym wykonaniu kopii zapasowe.

Przenieś pliki kopii zapasowych utworzone w kroku 1 do nowego wystąpienia programu SQL Server.
Utwórz bazę danych, w której będą przechowywane pliki kopii zapasowych. Aby to zrobić, wykonaj następujące kroki:
Uruchom program SQL Server Management Studio.
Rozwiń folder Databases.
Kliknij prawym przyciskiem myszy folder Databases. Następnie kliknij polecenie New Database.
Wprowadź nazwę dla bazy danych. Na przykład wpisz sputnikEDG (dla programu Ewidencja Działalności Gospodarczej.
Kliknij przycisk OK.

Ważne: Należy korzystać z tej samej składni nazw, która była używana w odniesieniu do oryginalnego wystąpienia programu Microsoft SQL Server
Przywróć pliki kopii zapasowych. Aby to zrobić, wykonaj następujące kroki:
Uruchom program SQL Server Management Studio.
Rozwiń folder Databases.
Kliknij prawym przyciskiem myszy bazę danych np. sputnikEDG, wskaż polecenie Tasks, wskaż polecenie Restore, a następnie kliknij polecenie Database.
W obszarze Source for restore zaznacz opcję From device, a następnie kliknij przycisk (…).
W oknie dialogowym Specify Backup kliknij przycisk Add.
W oknie dialogowym Locate Backup File kliknij lokalizację pliku kopii zapasowej dla bazy danych sputnikEDG, a następnie kliknij przycisk OK.
W oknie dialogowym Specify Backup kliknij przycisk OK.
W oknie dialogowym Restore Database, zaznacz pole wyboru Restore, kliknij opcję Options, a następnie kliknij, aby zaznaczyć pole wyboru Overwrite the existing database.
W obszarze Restore the database files as sprawdź ścieżki dla dwóch fizycznych plików baz danych. Upewnij się, że te ścieżki wskazują prawidłowe lokalizacje. Jeżeli ścieżki nie wskazują prawidłowych lokalizacji, odpowiednio zmodyfikuj te ścieżki.
W oknie dialogowym Restore Database kliknij przycisk OK, aby rozpocząć proces przywracania.

Uwaga: W zależności od rozmiaru bazy danych ten proces może być czasochłonny. Po ukończeniu procesu pojawi się komunikat informujący o pomyślnym zakończeniu operacji przywracania.

Procedura zgłaszania potrzeby rekonfiguracji zamkniętego układu dokumentów planistycznych

Krok 1)
1) JST przesyła do RIO e-mail, w którym będzie znajdować się wykaz dokumentów, które muszą zostać usunięte (wykaz w układzie: rodzaj dokumentu, numer, data wysłania do RIO
Ponadto w e-mailu MUSI znaleźć się opis problemu, który ma zostać rozwiązany poprzez ponowną konfigurację modułu planistycznego (wskazanie kolumn jakie mają zostać dodane)
Uwaga: Zgłoszenia bez e-maila z JST nie będą realizowane przez serwis (w szczególności nie będą realizowane zgłoszenia telefoniczne)

Krok 2)
RIO analizuje zasadność usunięcia wskazanych dokumentów z bazy JST.
Decyzję o wyrażeniu zgody na operację usunięcia dokumentów planistycznych powinny podjąć przynajmniej dwie osoby:
- pracownik WIAS zajmujący się daną JST
- osoba odpowiedzialna za poprawność pracy systemu BeSTi@ w danej izbie (ta osoba musi co najmniej wiedzieć że jakieś dokumenty będą usuwane!)

Krok 3)
Jeśli prośba JST jest uzasadniona, to RIO przekazuje zgłoszenie z JST na adres: serwis-uchwaly@budzetjst.pl
z adnotacją o wyrażeniu zgody na usunięcie danych również z bazy danych RIO.

Prośby o usunięcie dokumentów planistycznych które będą przesłane w inny sposób niż opisany powyżej NIE BĘDĄ REALIZOWANE a jedynie będą odsyłane nadawcy z informacją o NIE ZACHOWANIU procedury.
W szczególności odsyłane bez realizacji będą:
- prośby przesłane bezpośrednio z JST do wykonawcy (bez stosownej adnotacji z RIO)
- e-maila ze zgodą RIO wysłane na INNY adres niż serwis-uchwaly@budzetjst.pl
- e-maila ze zgodą RIO nie zawierające w treści prośby z JST

Krok 4)
Wykonawca realizuje poprawnie opisane zgłoszeniem, zaś po jego wykonaniu przesyła informację zwrotna na adres mailowy z JST z którego nastąpiło zgłoszenie oraz do właściwej izby.

Po otrzymaniu takiej informacji należy sprawdzić czy z bazy faktycznie usunięte zostały wskazane dokumenty planistyczne oraz czy została wyczyszczona konfiguracja układu dokumentów planistycznych dla Uchwał.

Powyższe działanie kończy procedurę

Proszę pamiętać, iż usuwanie wysłanych dokumentów z bazy JST jest czynnością wykonywaną przez Serwis w wyjątkowych przypadkach i ma uzasadnienie wyłącznie w przypadku konieczności dodania kolumn dopuszczalnych w załącznikach planistycznych.
W innych przypadkach problem można rozwiązać bez ingerencji w bazy danych systemu.
Proszę zauważyć, że z uwagi na rozdzielenie konfiguracji projektu budżetu i uchwał NIE NALEŻY w chwili obecnej zezwalać na wykasowanie dokumentów dot. PROJEKTU – gdyż zaburzymy informacje użyte w MF do sporządzenia zbiorówek.

Należy sprawdzić, czy w module Administracja w gałęzi Jednostki znajduje się jednostka o typie „Zakład budżetowy”. Jeśli nie – należy utworzyć jednostkę o tym typie, a następnie w module Sprawozdania posłużyć się opcją „Uzupełni sprawozdania”.
Następnie należy w module Administracja w gałęzi Jednostki podświetlić daną jednostkę, przejść do zakładki Plik i wybrać opcję „Eksport do pliku XML”. Wyeksportowany plik należy przekazać jednostce organizacyjnej w celu zaczytania go w SJO BeSTii.

Należy pobrać wersję instalacyjną ("Uaktualnienie") dostępną pod adresem http://budzetjst.pl/node/57, a następnie uruchomić i zainstalować ją na stanowisku, na którym aktualizacja przez moduł LiveUpdate zakończyła się niepowodzeniem.

Należy sprawdzić, czy w module Administracja w gałęzi Jednostki znajduje się jednostka o typie „Rachunek, o którym mowa w art. 223 ust. 1 uofp”. Jeśli nie – należy utworzyć jednostkę o tym typie, a następnie w module Sprawozdania posłużyć się opcją „Uzupełni sprawozdania”.
Następnie należy w module Administracja w gałęzi Jednostki podświetlić daną jednostkę, przejść do zakładki Plik i wybrać opcję „Eksport do pliku XML”. Wyeksportowany plik należy przekazać jednostce organizacyjnej w celu zaczytania go w SJO BeSTii.

Do końca roku 2019 minimalną wymaganą wersją jest MS SQL 2008 R2.
Od 1 stycznia 2020 roku minimalną wymaganą wersją będzie MS SQL 2012.

Jeśli podczas zmiany danych jednostki, po kliknięciu przycisku "Zapisz i zamknij" pojawia się komunikat: "Data nie może być wcześniejsza niż (...), ponieważ za poprzedni okres zostało już wygenerowane sprawozdanie", należy usunąć po kolei wszystkie istniejące formatki sprawozdań dla jednostki za dany okres. Następnie należy zmienić dane jednostki i zapisać zmiany.
Ostatnim krokiem jest przywrócenie usuniętych sprawozdań. W tym celu należy przejść do modułu Sprawozdania, kliknąć prawym przyciskiem myszy na okresie sprawozdawczym i wybrać opcję "Uzupełnij sprawozdania".

Jeśli po nadaniu wszystkich odpowiednich praw dla użytkownika nie widać sprawozdań na liście, a okres sprawozdawczy jest odebrany, to należy wejść do modułu Administracja i z drzewka nawigacji wybrać pozycję Jednostki. Następnie na liście jednostek w głównym oknie zaznaczyć swoją główną jednostkę i kliknąć na przycisk Prawa.
Zostanie wyświetlona lista użytkowników. Należy upewnić się, że dany użytkownik ma dostęp do jednostki. Jeśli nie to należy takie prawo nadać i zapisać zmiany.
Następnie należy wrócić do modułu Sprawozdania i w drzewku nawigacyjnym kliknąć prawym przyciskiem na I Kwartał. Z menu kontekstowego należy wybrać pozycję Uzupełnij sprawozdania. Spowoduje to wygenerowanie sprawozdań.

Jeśli po weryfikacji dokumentu wystąpią błędy, które nie dotyczą Państwa jednostki, komunikaty mogą być zignorowane, o ile występują podstawy do użycia danych wartości w dokumencie.

Przykładem może być wynik weryfikacji: „Paragraf nie dotyczy danego typu jednostki. Potencjalny błąd. Zignoruj ostrzeżenie, jeśli masz podstawy do użycia tego paragrafu.” W większości są to ostrzeżenia, które nie blokują możliwości zatwierdzenia i wysłania dokumentu.

W takiej sytuacji należy wysłać zgłoszenie mailowe (na adres pomoc@budzetjst.pl) zawierające:
- prośbę o odblokowanie biletu komunikacyjnego,
- powód zablokowania biletu (jeśli nie znamy przyczyny zablokowania, proszę wpisać "Powód nieznany"),
- nazwę i kod JST jednostki,
- telefon kontaktowy.

Po realizacji zgłoszenia otrzymacie Państwo e-maila zwrotnego z informacją o odblokowaniu biletu i możliwości dalszego korzystania z komunikacji.

W takiej sytuacji należy skorzystać z opcji Korekty sprawozdania.
Opis procedury znajduje się w dokumentacji użytkownika na stronie 153.

Nie należy przywracać zarchiwizowanej bazy danych!

Jeśli status sprawozdania pozwala na jego edycję (musi być to status „Robocze”), należy zaznaczyć cały wiersz (klikając po jego lewej stronie) i na klawiaturze wcisnąć klawisz „Delete” lub wybrać przycisk „Usuń pozycję” na górze okna.